Monday 20 June 2011

ASAM SERINGGIT BERHARGA RM10

Assalamualaikum

huh agk lame aku x meng'update' blog ni.. pemalas kan aku nih.. hehe.. yelahhh.. mana tak nya.. busy memanjang.. kalau tak busy pun buat2 busy jugak..

kelmarin petang aku nk keluar pegi bandar kejap sebab ade hal sikit.. tetiba ade mamat nih dari jauh aku tgk dia jalan huh agak stylo jugak.. dengan barang2 jajan n asam2 sangkut kat kiri kanan tangan dia.. dalam hati rajin dia ni meniaga cari rezeki.. umurnya atas aku ckit dalam 20 lbih..

aku start je motor nak keluar ni dia dah bg salam...
'assalamualaikumm bang'.. aku jawab lah salam dia kan.. wslm..

'mak ade??'  aku cakap xde.. keluar.. mmg betol lah mak aku keluar.. bukan niat untuk menipu.. tp kekadang mak suruh cakap jgk yang dia takde.. tu kalau mak malas nak melayan lah... lepastu kadang2 aku keluar aku cakap balik mak takde.. hehe dah mak suruh ckp mcm gitu kan.. ikut je lahh..

'abah ade??' owhh abah kt belakang tengah berkebun.. jawab aku..

'owh ok2 takpelah kalau gitu' dia pown angkt barang dia dan terus nak blah..

'eh bang2 jap' aku panggil dia.. sebab aku nk tolong dia punya pasai aku ingt nk beli asam seringgit je kan..

dia dtg balik kt aku then letak barang dia kt bawah balik.. pastu dia promote lah barang dia macam2.. ade gula2, ade minyak urut, asam2, ubat gatal, keropok ikan.. aduhh pening mana satu nih aku nk amek.. aku nk amek yg seringgit je.. ok aku amek ah asam kan.. lepastu keluarkan wallet nk hulur seringgit boleh pulak tu dia amek keropok ikan 3 bungkus masok dalam bakol motor aku..

amboiii mentang2 hang tgk dalam wallet aku ade not RM50 ade 3 keping hang ingt aku bnyk duit.. padahal duit abg aku tu nk bayarkan dia punya bil..

'ok bang takpe abg saya bg 4 bungkus RM10' dia amek 1 bungkus lagi masok dalam bakol moto aku.. ceh pandai tu dia mengayat. padahal 4 rm10 pun mahal lg sebab keropok tu isinya ciput sangat.. patutnya bagilah 6 rm10.. baru puas hati ckit. lpastu aku ckp kat dia xpe ah saya nak beli asam seringgit je kan.. aku amek balik keropok tu masok balik dalam plastik dia.. lpastu dia amek balik kopok tu masok balik dalam bakol moto aku.. aduhh agk kelakar jgk la.. xtau dlm hati ni sabarr je..

2   3 kali jgk aku masokkan kopok tu dalam plastik dia.. macam drama dah.. last2 malas nk layan sebab nak cepat aku beli je lahh.. huh terkena jgk aku.. niat dalam hati nk tolong dia.. ingtkan nk beli asam seringgit je last2 dipaksa beli kopok ikan RM10.. aduhhh.. ayah aku cakap tulah baik sangat.. habis kena bebel dengan dia je... buat baik salah.. emm xpelah.. tolong2.. sekiann...

~boleh pulak tu dia offer ubat tahan lama sambil menunjukkan jarinya yang tegak.

1 comment: